V posledním desetiletí díky novým skutečnostem, jako jsou daleko dostupnější internet, bezkontaktní technologie a neustále se zvyšující propojení zákaznických systémů a sociálních sítí, vnímáme všichni kolem sebe kompletní změnu v chování spotřebitele.
Asi největším přínosem těchto technologií je výrazná změna ve zjednodušení v komunikaci obchodního domu se svými zákazníky. Mobilní zařízení výrazně změnily způsob, jakým spotřebitelé nákup zboží a služeb prožívají. Asi největším přínosem mobilních zařízení je bezproblémová jednoduchost, kterou vnímáme na obou stranách.
Ať už na straně obchodníka v podobě možnosti použití mobilního telefonu anebo mobilního odbavovacího zařízení, tak i na straně zákazníka, který převážně v maloobchodu očekává mobilní přístup při objednávání zboží a zároveň především v okamžiku placení.
Na straně bezhotovostních plateb jsme zaznamenali asi největší změnu pohodlí při placení bezkontaktní platební kartou.
Česká republika patří dlouhodobě k lídrům v poskytování bezkontaktních plateb. Když to porovnáme se zbytkem světa, je téměř jasné, že v České republice placení bezhotovostními kartami je velice oblíbené. Vyplývá to také ze statistiky z konce roku 2017.
V České republice bylo v minulém roce provedeno 706 mil. transakcí, v celkovém objemu 431 mld. Kč. Z tohoto objemu bylo provedeno 87,6% transakcí bezkontaktními kartami. Přičemž počet vydaných karet ke konci roku 2017 činí 10,7 miliónů karet, kdy bezkontaktní karty mají podíl 91,1% z celkového počtu vydaných a vedených platebních karet.
Když to porovnáme s počtem 40 miliónů transakcí kartami vydaných v ČR provedených na platebních terminálech mimo ČR, tak se dostáváme na pouhých 46,9% transakcí provedených mimo ČR bezkontaktně . Z těchto údajů jasně vyplývá, že narozdíl od zahraničí, je obliba použití bezkontaktních karet u nás velice vysoká, a to i s přihlédnutím k faktu, že penetrace bezkontaktních platebních terminálů v ČR je stále na úrovni pouhých 74% (z celkového počtu 219.000 aktivních platebních terminálů).

V tomto kontrastu je i vidět zaostalost ostatních zemí, které vydávají karty pro turisty směřujících do ČR, kde podíl bezkontaktních transakcí činí pouhých 38,5% z celkového počtu transakcí provedených kartami vydaných mimo ČR.
Na první pohled moderní technologie, jako jsou bezkontaktní karty, mohou znamenat pro Českou republiku velice dobré postavení do budoucna. Nicméně se na to musíme dívat i z jiného pohledu. V zahraničí se velice rychle rozvíjí nové technologie, které nahrazují platební karty novými přímými kanály. Jako je GooglePay, ApplePay, AliPay, kde například objem transakcí GooglePay prostřednictvím českých bank v průběhu 1 kvartálu 2018 dosáhl objemu pouze okolo 80 milionů Kč. Tento objem v porovnání s objemy transakcí prostřednictvím plastové bezkontaktní platby činí pouhých 0,06% v přepočtu za celý rok 2018.
I zde musíme očekávat další významný nárůst. Je však otázkou, jak s tím zahýbe implementace PSD 2.0. Ale to už je jiné téma, které zaslouží jiné zamyšlení. Je však jasné, že mobilita a digitalizace povede k daleko většímu prolínání tradičních metod komunikace mezi obchodníkem a zákazníkem s novými moderními technologiemi. Je také jasné, že způsob a jednoduchost placení bude největší výzvou při překonávání tak vysoké oblíbenosti plastových bezkontaktních karet, viděno minimálně z pohledu České republiky, a pohodlí našich občanů bez rozdílu věku. Ale i tak si myslím, že technologičtí lídři začínají být na tyto výzvy minimálně připraveni a brzy uvidíme, co to přinese již v průběhu roku 2018.
Autor článku: Miroslav Pekárek
Zdroj informací: statistika SBK a vlastní analýzy