PSD 2.0, jak jsem již popsal v minulých dílech, má za cíl kromě ochrany spotřebitelů také především liberalizaci platebního světa.
V tomto díle se zaměříme především na to, jak tato nová norma ovlivní standardní použití platebních karet z pohledu provozovatelů platebních terminálů.
Pro ty z vás, kteří by měli problémy s porozuměním všech termínů, doporučuji se podívat na odkaz: Naučný slovník
Před tím, než začneme, je zapotřebí si zopakovat hlavní zásady, jak probíhá tzv. POS Acquiring. Acquirer je platební společnost, která má smlouvu s obchodníkem. Acquirer je odpovědný za zpracování karetních transakcí a zároveň účtuje poplatky obchodníkovi dle kontraktu. Dále je také povinen platit vydavateli karty poplatek za zprostředkování platby dle dohodnutých pravidel.
A právě poplatek za provedení transakcí platební kartou ve většině případů způsobuje, že někteří obchodníci stále odmítají akceptovat karty anebo i nadále probíhají složitá a náročná jednání mezi acquirery a obchodníky o snížení těchto poplatků.
PSD 2.0 platby díky své otevřenosti a zároveň možnosti provádět platby on-line se bude zákonitě stavit na stranu obchodníka a jejich provozovatelé automaticky budou nabízet služby, které jsou od své podstaty levnější. Tedy v konečném důsledku budou nabízet levněji zprostředkování platby on-line.
Bude sice ještě asi i otázkou času, kdy tzv. „Třetí strany“ dokážou nahradit standardní a jednoduché „pípnutí“ na platebním terminálu „pípnutím“ na mobilním telefonu klienta a jeho elektronickém potvrzení přímo na pokladně obchodníka. Ale na druhou stranu bych nepodceňoval možnosti nových typů SW developerů, kteří nebudou zatíženi diskuzemi na téma PCI-DSS, PA-DSS a P2PE a tak dále.
Asi největší slabinu v PSD 2.0 vidím v integraci do již fungujících integrovaných řešení obchodních řetězců, kde trvalo roky se přizpůsobit všem různým nastavením. I zde bude záležet na motivaci ušetřit a zároveň nabídnout jednoduchou integraci s věrnostními systémy, která u integrace s lokálními EFT řešeními je prakticky nemyslitelná.
Těším se na dobu, kdy například v obchodním řetězci TESCO si pípnu svojí klíčenkou TESCO Club a rovnou na závěr transakce automaticky potvrdím platbu na svém mobilu a už nebudu muset vytahovat platební kartu. Vzhledem k tomu, že veškerá bezpečnost je realizována v rámci aplikace v mobilu ve spojení s bankou, která vede můj účet, tak absolutně odpadá starost na straně obchodního řetězce. Je jasné, že vždy se bude jednat o projektovou integraci, ale i tak to stojí za to vyzkoušet.
Na otázku, zda se teď mají acquireři bát, odpovídám, že prostor v oblasti bezhotovostních plateb je stále otevřen pro všechny.
Pro ty z Vás, kdo stále nemá úplně jasno o jednotlivých rolích PSD providerů, jsem pro Vás připravil toho jednoduché schéma.

Autor: Miroslav Pekárek