Téměř polovina bank (41%) nesplnila poslední lhůtu pro směrnici o platebních službách (PSD2), aby poskytla testovací prostředí nebo „sandbox" pro všechny poskytovatele služeb třetích stran (TPP).
Statistiky vycházely z průzkumu 442 evropských bank provedených švédskou platformou otevřeného bankovnictví Tink. Zatímco většina bank (59%) toto opatření splnila, stále existuje významná menšina, která tak neučinila.
Průzkum se týkal 10 trhů, zatímco všechny země jako například Německo, Belgie, Finsko a Švédsko, měly míru shody nad 80%, jiné země jako Španělsko, Dánsko, Francie a Norsko byly všechny pod 50%, zatímco Nizozemsko a Spojené království měly odpovídající dodržování. 67% a 64%.

Důležitost této prozatímní lhůty spočívá v tom, že poskytuje poskytovatelům tzv. "Třetích stran" možnost otestovat rozhraní API, která budou používat pro připojení k bankám, a sloužit jako základ pro všechny platební služby nabízené spotřebitelům v rámci iniciativy Evropské komise pro otevřené bankovnictví do 14. září 2019 v rámci normy PSD2.
Výsledky průzkumu ukazují, že podle průzkumu produktového týmu společnosti Tink Tomáše Procházky PSD „značně zatěžuje banky.
„Mnozí budou ukazovat prstem na ty, kteří nedodrželi, ale musíme si uvědomit, že banky všech velikostí se snaží řešit krátké časové lhůty, aby uspokojily širokou škálu potřeb - jejich vlastní potřebu kontrolovat data; mít přístup především pro potřebu "evropských" politiků mít spravedlivé tržní prostředí v časovém rámci, který si sami stanovili, “řekl.
Studie upozornila na potenciální narušení různých open banking platforem a služeb otevřeného bankovnictví způsobených bankami, kterým chybí termíny. „Všichni jsme povinni používat vyhrazené rozhraní banky do termínu 14. září. A pokud se tam nemůžeme dostat a začít je testovat, nutí nás k tomu, abychom se nadále spoléhali na "Fall-Back" mechanismy, které jsme vždy používali - spíše než na otevřená rozhraní API, která by banky preferovaly.
A jak to je v naší České republice? Mohu prozradit, že každý, kdo je zapojen do otevřeného bankovnictví, je silně ovlivněn problémy vlastních bankovních domů investovat do budoucnosti. Dopad zmeškaného termínu je dle mého názoru velký - pro banky, fintechy a pro především pro spotřebitele.
Jak to sám nyní citím já sám osobně? Bankám nezávidím! stále bojují, zda se otevřít, či ne? Když ano, tak jak? A tak nám nezbývá nic jiného, než je přesvědčovat, že nastoupená cesta se jim jednou vrátí, anebo příjdou postupně o všechno, protože digitalizace a virtualizace liberalizuje trh natolik, že se jim krásné výnosy z poplatků za vedení účtů rozplynou mezi prsty.
Takže je čas zahájit testování. Teď se teprve ukáže, nakolik bankovní fintech fóra jsou pouze dobrým marketingovým tahem anebo reálnou skutečností. Třetí strany, které se dají v ČR spočítat prakticky na jedné ruce, se již nemohou dočkat, až začnou reálně testovat.
Zdroj informací: Finextra, doplněné vlastními analýzami PayLikeMe!.
Autor: Miroslav Pekárek