Vyhledat
Forum
Otevřeně přispívejte svými příspěvky a názory na daná platební témata / Contribute with your posts and opinions on pay
Platební terminály patří vedle bankomatů k nejvíce používaným zařízením, kde je použita standardní platební karta
A new world of open banking contributes to the liberalization and simplification of payments
Payment terminals include, beside ATMs, the most used devices where a standard payment card is used
The basis for non-cash payments is still intermingled with the world of payment cards
All technology posts and everything else which is related to the banking, retail and mobile business.
Nové příspěvky
- Miroslav Pekárek8. pro 2020DiskuseDle několika zdrojů je patrné, že generace Z se stává opravdovou mobilní generací. Když se podíváme na následující graf, tak se ukazuje, že oproti generaci o 5 let a více starších uživatelů, roste zájem o použití mobilního telefonu v oblasti praktického používání. Gen Z se rychle stává jedním z nejsilnějších spotřebitelských segmentů na světě - jako jedna z nejmladších generací tvoří od července 2019 třetinu světové populace a kontroluje odhadovanou výdajovou sílu 143 miliard $ ročně. Vzhledem k tomu, že 98% lidí z této generace vlastní smartphone, který dostává v průměru v prvních deseti letech svého života, je jasné, že firmy, které chtějí dosáhnout této demografické skupiny, se s nimi musí setkat na svých mobilních zařízeních. V mnoha průmyslových odvětvích a trzích existují příležitosti k dosažení této demografie a čas ztrávený na mobilu Vám ukáže, kde se skutečně nachází. Finančním a nákupním aplikacím se zatím nepodařilo oslovit široké publikum Gen Z, ale tyto kategorie zaznamenaly meziroční silný růst a představují slibnou oblast pro investice. Což je pochopitelné, protože většina z této generace ještě nedosáhla 18 let a už jen ta část úplně nejstarších zaznamenává zajímavý potenciál. Aplikace zábavy a sociálních sítí jsou již plně pokryté. Finanční instituce a popřípadě banky musí jednat strategicky; na rozdíl od předchozích generací se Gen Z často setkává s Fintech aplikacemi jako Venmo, Monzo, Revolut, které oslovují své zástupce plně online bez poboček. Tato generace prakticky nepoznala svět bez jejich smartphonu. Vidí svět skrz "mobilní objektiv" , zároveň svým způsobem si vytváří svoji loajalitu, což před 2 lety byl prvek celkem vzácný. Proto i teď bude zajímavé, jak marketingoví experti využiji této změny. Jak některá data vypadají? - uživatelé z této generace ve 3. čtvrtletí 2020 strávili v průměru 4,1 hodiny měsíčně více s aplikacemi pracující s fotografiemi. Zde stále musíme být opatrní v hodnocení, protože díky Covid-19 se omezil fyzický kontakt s dalšími vrstevníky a také plno škol bylo zavřeno. - nicméně nejdůležitější zjištění, že narostl zájem o aplikace pro finance a nakupování. Tato skupina uživatelů je stále vhodná pro další analýzy. Autor: Miroslav Pekárek, PayLikeMe!0
- Miroslav Pekárek11. bře 2020DiskuseJe to už pár měsíců co jsem popisoval jednotlivé rozdíly mezi generacemi (zde. ...) ..GEN „ Z“ tvořila v roce 2019 32% celosvětové populace z 7,7 miliard. V polovině minulého roku přestihla GEN „Y“, která má 31,5% podíl.Kdo je generace Z? GEN „Z“ tvořila v roce 2019 32% celosvětové populace z 7,7 miliard. V polovině minulého roku přestihla GEN „Y“, která má 31,5% podíl. Kdo je generace Z? Věk 12-23 – nativní iGenerace Internetu Populární skupina využívající většinu dostupných sociálních sítí V průměrném věku 14 let aspirující na job být YouTuberem Chtějí, aby se jejich vybrané značky shodovaly s jejich osobním postojem Schopni vytvářet a rozvíjet alternativní ekonomiky Společensky konzervativní Ideologicky velkorysý | inspirativní (v oblasti lidského práva, životního prostředí) Občas ekonomicky rozdělení Necítí riziko, ani finanční Zajímavé je, jak používají jednotlivá zařízení týdně: Čas strávený u televize je jeden z ukazatelů, jak se nová generace ubírá... Televize pro nové generace není vůbec důležitá, za to sociální sítě jsou ty, kde můžeme hledat nové trendy. Zde je důležité si uvědomit, že reklamy a jejich zobrazování v rámci digitálních technologií jsou hodně otravné a i zde lze vysledovat, že jsou klienti schopni si platit aplikace, které reklamy omezují a vynechávají. Autor: Miroslav Pekárek, paylikeme.com0
- Miroslav Pekárek9. bře 2020DiskusePřijetí revidované směrnice o platebních službách, PSD2, v lednu 2018 poprvé připravilo půdu pro otevřené bankovnictví v Evropě. Od té doby má Evropa jedinečný právní rámec pro otevřené bankovnictví. Původní idea byla následující: Umožnit zákazníkům bank, spotřebitelům i podnikům, využívat ke správě svých financí nové poskytovatele, tzv. „ Třetí strany “ (TPP). Regulovat tyto nové typy důvěryhodných poskytovatelů platebních služeb, a právo na přístup k datům platebních účtů (někdy uváděné jako XS2A) prostřednictvím otevřených sad API. Nyní banky nejsou jedinými, kdo mají přístup k bankovním účtům spotřebitele ... Donutit banky, aby těmto poskytovatelům třetích stran poskytovaly přístup k účtům svých zákazníků prostřednictvím otevřených rozhraní API. To umožní třetím stranám budovat finanční služby na základě údajů a infrastruktury bank. Poskytovatelům platebních iniciačních služeb (PISP) umožnit „s výslovným svolením“ zákazníka prostřednictví silné autentifikace zahájit platební transakci přímo z bankovního účtu zákazníka prostřednictvím aplikace Třetích stran . Poskytovatelům informačních služeb o účtu (AISP) umožnit také se svolením zákazníka konsolidovat podrobnosti o platebním účtu zákazníka a to i z více bank v rámci jedné aplikace nebo portálu. Kromě umožnění vstupu Třetích stran na trh, PSD2 si kladla za cíl dále vytvořit podmínky pro Silné ověření klienta (tzv. „SCA“) a to jak pro transakce Třetích stran, tak zároveň pro transakce standardními platebními kartami. Silná autentifikace klienta na platebních terminálech se nezdála tak komplikovaná díky povinnému zadávání PINu u nadlimitních transakcí. Ale při zavádění SCA u plateb v oblasti eCommerce se stala noční můrou pro všechny účastníky bezhotovostního platebního styku. Ačkoliv původní plán spuštění všech změn měl být realizován již v polovině září 2019 v rámci spuštění PSD2, na poslední chvíli se ukázalo, že zavedení SCA pro eCommerce nebylo v silách většiny hráčů vše dokončit v povinných termínech. Proto se ve finále přistoupilo k výjimkám a povolení možnosti prodloužení těchto termínů. Bohužel nebyl vytvořen jednotný postoj Evropských zemí, ale aspoň částečně došlo k sladění jednotlivých termínů, jak vidíme dále: Doba přechodné fáze Všechny vnitrostátní orgány se přizpůsobily 15měsíčnímu trvání přechodné fáze stanoveného ve stanovisku EBA. (přechodná fáze končí 31.12.2020) Velká Británie potvrdila své rozhodnutí zachovat původní delší trvání (18 měsíců), aniž by bylo v souladu se stanoviskem EBA. Francie se formálně sladila s 15měsíčním trváním stanoveným ve stanovisku EBA, ale nadále si ponechává další 3 měsíční lhůtu odkladu pro případ od případu (oproti původnímu plánu si ponechat SMS OTP až do 06/2022). Očekává se splnění 90% z SCA požadavků do 31.12.2020 Dánsko a Maďarsko se přizpůsobily 15měsíčnímu trvání stanovenému ve stanovisku EBA (dříve oznámily přechod 18 měsíců a 12 měsíců) Migrační plány Většina zemí EHP nepřijala plány kolektivní migrace. Vydavatelé karet společně s Acquirery se budou řídit pouze svými vlastními individuálními plány. 6 zemí EHP přijalo plány kolektivní migrace za účelem řízení platebního trhu a sledování přechodu na SCA: Velká Británie, Francie, Španělsko, Nizozemsko, Belgie a Lucembursko. V České republice jsou evidováni pouze 2 subjekty, které získaly licenci na provoz AISP a ani jeden subjekt na PISP. (když se bavíme pouze o ryzích subjektech zabývajících se pouze službami Třetích stran ). Právní rámec a doporučení Evropské Bankovní Asociace v kombinaci s národními vyhláškami a nařízeními svojí složitostí prakticky zamezují jednoduchému licenčnímu jednání. O to více v zemích, kde je na prvním místě přísnost, dohled a ochrana spotřebitele. Jak to bývá u všech novinek, o nějakém kompromisu mezi lokálním versus globálním pohledem se nedá vůbec uvažovat. Co nás však může těšit je to, že v minulém týdnu vyšlo najevo, že čeští klienti použili bezkontaktní platební kartu častěji pro platbu u obchodníka než pro výběr hotovosti z bankomatu. Myslím si, že i používání plateb GooglePay a ApplePay k tomu také přispělo a to nám rozhodně pomáhá při uvažování o rozvoji nových digitálních plateb. Tak aspoň v tomto jsme na špičce. Autor: Miroslav Pekárek, PayLikeMe!0